maandag 21 juni 2010

Diverse Klankversjes


Klinkende Klanken

Diverse klankversjes



Ahoei ahoei ahoei,
Ik waai ik gier ik loei
Ik ben de wind,
De gierende wind.
De hevige wind,
Het hemelse kind
Ahoei ahoei ahoei,
Ik waai ik gier ik loei
H. IJzerman










Onweer - allliteratie van medeklinkers en gevoelswaarden van klinkers.

Flitsende lichten klieven door
Rollende wolken grauw en grijs
Woelige woeste wateren
Wilde golven kletteren en klateren
Word jij soms bedolven onder de golven?
Nee, de wilde winden gaan weer liggen
Zachtjes wiegt het bootje op de wijde oceaan
Stralende zonneschijn in de blauwe hemel
Rust is weer gekeerd
H. IJzerman












Plep, plap, plip daar kom ik in een wip.
Plep, plap, plop daar kom ik in galop.
Plep, plip, plap daar kom ik op de trap.
Plet, plat, pluit,spet, spat, spuit.
Daar kom ik het water uit.






Waterschap houdt adem in: hoeveel regen komt er nog?
Tik tik tak, tik tik tak,             
tikt de regen tegen het dak.
tik tik tak, tik tik tak
tikt het telkens op de tegels                
op de tegels telkens weer.






Kraan- of stellingzaag. Uit: Bernard van Dam, Brabants DorpslevenDe timmerman zaagt met zijn zig-zag zaag
Met zijn zingende, zwingende zig-zag-zaag
Hij zwetst niet, hij kletst niet,
Hij zwoegt toch zo graag
Met zijn zingende, zwingende zig-zag-zaag
  
De timmerman schaaft met zijn schaaf zo scherp,                                          
Hij schaaft zo licht en zonder gesnerp.                                            
Hij schaaft niet schuin, niet schots, niet scheef,                                           
Maar vlak en nergens over de schreef.    

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten